Chargeback, a zwrot środków, reklamacja płatności kartą, czyli jak odzyskać pieniądze

Czym jest chargeback

W XXI wieku spory odsetek konsumentów realizuje zakupy, płacąc za pośrednictwem karty płatniczej. W takiej sytuacji zdarzyć się może dokonanie transakcji kartą płatniczą w sposób błędny. Wówczas ewentualne skorygowanie tej sytuacji, zwrot środków za daną transakcję jest możliwy dzięki chargeback. Bywa on również pomocny, gdy dochodzi do różnej postaci błędów technicznych w realizowanych transakcjach, za pośrednictwem kart płatniczych. Czym jest i jak wystąpić o chargeback? Czy rzeczywiście należy składać zgłoszenie reklamacyjne w banku?

Spis treści

Co to jest chargeback?

Na wstępie należy wyjaśnić, czym w ogóle jest chargeback. Jest to w uproszczeniu procedura uzyskania zwrotu środków za transakcję, zrealizowaną za pośrednictwem karty płatniczej. Ta procedura w imieniu posiadacza karty płatniczej jest prowadzona przez instytucję bankową. Najczęściej jest rozpoczynana wtedy, gdy doszło do błędów technicznych, operacyjnych w rozliczeniu danej transakcji, realizowanej za pośrednictwem karty płatniczej.

Reklamacja płatności kartą pozwala na odzyskanie pieniędzy przy zakupach online, np. dla karty Visa czy MasterCard. Jeśli zastanawiasz się, jak odzyskać pieniądze po zapłacie kartą, czytaj dalej 🙂.

Reklamacja płatności kartą

Konsument, który chce odzyskać środki z danej transakcji płatniczej, dokonać jej skorygowania, w pierwszej kolejności powinien złożyć zgłoszenie reklamacyjne w Banku, który posiada status wystawcy danej karty płatniczej.

Reklamacja – zgodnie z Ustawą o rozpatrywaniu reklamacji i Rzeczniku Finansowym – jest zastrzeżeniem klienta banku, co do jego działalności, produktów, usług (w tym przypadku jest to zastrzeżenie formułowane wobec karty płatniczej, rozliczenia transakcji). W sytuacji, gdy posiadacz karty płatniczej kwestionuje wybrane transakcje, ich przebieg, jak najbardziej ma zastrzeżenia, więc reklamacja jest odpowiednim sposobem zawiadomienia banku o tym fakcie 🙂.

Reklamacje w instytucjach bankowych obecnie klienci mogą składać na kilka sposobów, m.in. za pośrednictwem Infolinii Banku, w wybranych oddziałach i placówkach agencyjnych Banków, korespondencyjnie, za pośrednictwem systemu bankowości internetowej. Składając reklamację, dochodzi do wyboru odpowiedniego kodu celem oznaczenia, jaki przypadek nieprawidłowości, reklamuje Klient.

Rodzaje chargeback

Wyróżnia się np. poniższe przyczyny uruchomienia procedury chargeback.

  • Błędy w autoryzacji transakcji.
  • Błędy w przetwarzaniu danych w czasie realizowanej transakcji.
  • Błędy w realizowanej transakcji, brak dowodów materialnych, potwierdzających zrealizowanie transakcji.
  • Błędy operacyjne w przeprowadzeniu akceptacji transakcji.

Praktyka pokazuje, że również często zgłoszenia reklamacyjne pojawiają się wtedy, gdy:

  • Została zrealizowana transakcja kartą płatniczą w bankomacie, środki pobrane z konta, ale nie doszło do ich wypłaty.
  • Gdy w trakcie nabywania produktów, odstąpiono od płatności kartą (np. sprzedawca informował o trudnościach z terminalem), a w rzeczywistości transakcja przeszła oraz dodatkowo jeszcze w gotówce Klient zapłacił w sklepie.
  • Doszło do wszelakiej postaci nieuprawnionych transakcji kartą.
Bramki płatności - płatności kartą Visa i MasterCard
Jak reklamować płatność kartą z chargeback

Procedura chargeback

Procedura odzyskania środków przebiega w kilku etapach.

Konsument, który decyduje się na odzyskanie swoich środków, w ramach chargeback powinien być przygotowany, że czynności te są realizowane w sposób rozłożony w czasie.

  1. Pierwszym etapem jest oczywiście złożenie zgłoszenia reklamacyjnego.
  2. W zgłoszeniu posiadacz karty powinien wskazać, które konkretnie transakcje kartą płatniczą reklamuje. Istotne jest wyraźne wskazanie daty transakcji oraz kwoty transakcji 🧾.
  3. Instytucja bankowa po zarejestrowaniu reklamacji, prowadzi jej odpowiednie kodowania (w zależności od powodu występowania o chargeback), a następnie przekazuje zgłoszenie do organizacji płatniczej, np. MasterCard, czy Visa.
  4. Organizacja płatnicza prowadzi po swojej stronie postępowanie reklamacyjne, jak i kontaktuje się w sprawie z agentem rozliczeniowym.
  5. Jeśli agent uznaje reklamację, to przelewa środki z równowartości reklamowanej transakcji na konto wydawcy karty, a po otrzymaniu dokumentów w sprawie, dokonuje się odblokowanie reklamowanych środków do wypłaty i są kierowane na rachunek właściwego posiadacza karty 🙂.

Na zwrot trzeba jednak poczekać

W praktyce procedura ewentualnego odzyskania środków w ramach chargeback (po uznanej reklamacji) jest rozłożona w czasie. Zwykle, więc składający w tym zakresie zgłoszenia reklamacyjne na zwrot środków czekają nawet średnio 60 dni.

Podsumowanie

Jak więc widać, chargeback to procedura zdecydowanie korzystna dla posiadaczy kart płatniczych. Daje szansę na odzyskanie środków, gdy pojawiają się różnej postaci błędy techniczne, operacyjne w realizowanych w ten sposób transakcjach.

Jeśli masz jakieś pytania, zostaw komentarz. Posiadasz sklep internetowy na WordPress i WooCommerce? Zobacz nasze wtyczki, w tym integracje z bramkami płatniczymi na wpdesk.pl 🚀.

Sprawdź ofertę WP Desk →

 

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail