Personalizacja produktów WooCommerce: Jak się za to zabrać?

W warunkach zaciętej walki o klienta e-commerce, firmy szukają rozwiązań, które pomogą im wyróżnić się spośród ofertowego tłumu. Jednym ze sposobów na zdobycie przewagi rynkowej jest personalizacja produktu. W poniższym wpisie pokazujemy, jak się za nią zabrać w sklepie WooCommerce.

Wariantowość: mocno ograniczony sposób personalizowania produktów

Pierwszą rzeczą, jaka przychodzi do głowy każdego sprzedawcy, gdy myśli o personalizacji produktów, jest stworzenie dla nich różnych wariantów. Jeżeli nasza personalizacja ma ograniczać się tylko do ustawienia wariantów kolorystycznych, czy też możliwości wyboru rozmiaru buta, faktycznie można tego dokonać za pomocą wariantów. Pytanie, czy taką funkcjonalność można określić mianem personalizacji produktu? Raczej nie…

Trzeba jeszcze wspomnieć o jednej wadzie rozwiązań wariantowych. Tworząc każdy nowy wariant produktu, w bazie danych WordPressa jest tworzony nowy produkt. To z kolei może negatywnie wpływać na wydajność działania strony naszego sklepu. A tego za wszelką cenę powinniśmy unikać.

W związku z powyższym, w tym artykule pod hasłem personalizacja produktu, rozumiemy umożliwienie klientowi wyboru unikalnych cech produktu, dzięki którym stanie się on faktycznie wyjątkowy — bez konieczności tworzenia nowych wariantów. Pokażemy, jak wykorzystać w tym celu dostępne w WooCommerce dodatkowe pola.

Personalizacja produktów za pomocą wtyczki Flexible Product Fields

Istotą działania wtyczki Flexible Product Fields jest modyfikacja produktów poprzez umieszczanie na stronie produktu WooCommerce dodatkowych pól. Oczywiście bez konieczności dodawania całej grupy nowych produktów, które powstają w sytuacji, gdy decydujemy się na tworzenie nowych wariantów.

Dzięki Flexible Product Fields można w pełni spersonalizować produkt poprzez umieszczenie różnego rodzaju pól typu input na stronie produktowej. Klienci mogą w niemal nieograniczony sposób dostosowywać produkt za pomocą różnego rodzaju pól, w których mogą podawać określone parametry produktu.

  • Pole tekstowe (użytkownik na stronie produktu sam może wpisać określony tekst dotyczący personalizacji — np. napis, który ma się pojawić na koszulce);
  • Obszar tekstowy (klient może wprowadzić dłuższą treść, opisującą jego preferencje względem produktu);
  • Lista rozwijana (również lista rozwijana wielokrotnego wyboru);
  • Pola typu radio (użytkownik może wybrać określoną opcję spośród kilku dostępnych;
  • Pola typu checkbox (klient może zaznaczać, które funkcjonalności ma posiadać jego produkt);

Można już w tym miejscu sobie wyobrazić, jak duże możliwości personalizacji produktów oferuje wtyczka Flexible Product Fields.

Personalizacja produktów za pomocą Flexible Product Fields: krok po kroku

W tej części tekstu pokażemy na konkretnym przykładzie, jak może wyglądać personalizacja produktu na WooCommerce. Przyjmijmy, że prowadzimy sklep z elektroniką i chcemy umożliwić klientom dobór określonych parametrów urządzenia wg ich oczekiwań.

Krok 1: Instalacja wtyczki

Tak, jak w przypadku każdej wtyczki, w pierwszej kolejności należy ją pobrać z repozytorium WordPress.org i zainstalować w naszym sklepie internetowym.

Instalacja Flexible Product Fields

Jeśli chcemy mieć pełne pole możliwości personalizacji produktów, warto zainteresować się wtyczką Flexible Product Fields PRO na stronie WP Desk.

Wypróbuj bezpłatnie wtyczkę Flexible Product Fields PRO

Krok 2: WooCommerce i Pola dodatkowe. Tworzenie nowej grupy pól

Po zainstalowaniu i uruchomieniu wtyczki, w menu głównym WordPressa przy pozycji WooCommerce pojawi się nowa opcja Pola dodatkowe.

WooCommerce pola dodatkowe - ustawienia

Tutaj będziemy dodawać opcję personalizacji produktów w naszym sklepie. Po przejściu na stronę konfiguracji pól dodatkowych, aby utworzyć nową grupę pól, należy kliknąć przycisk Dodaj nową.

Tworzenie nowych pol dodatkowych

Następnie otworzy się okno z ustawieniami nowej grupy pól personalizacji produktu.

Personalizacja produktu wielowariantowego

Tutaj ustawiamy ogólne elementy związane z interesującą nas personalizacją produktów.

  • Nowa grupa pól (Podajemy nazwę, która pozwoli nam identyfikować konkretny zestaw zmiennych);
  • Sekcja: To pole pozwala nam zdecydować, w którym miejscu mają się pojawić klientowi opcję wyboru cech produktu (przed dodaj do koszyka i po dodaj do koszyka);
  • Przypisana do: tutaj decydujemy, których produktów ma dotyczyć nasza personalizacja (konkretny produkt, produkty z danej kategorii, oznaczone określonym tagiem, lub cały stan magazynowy);
  • Wybierz produkt: w polu poniżej w zależności od naszych ustawień (produkt/kategoria/tag), pojawi się miejsce na wpisanie konkretnej nazwy.
  • Kolejność grup: Ta opcja przyda się, jeśli ustawimy kilka grup pól. Wtedy możemy zdecydować, w jakiej kolejności mają się one wyświetlać użytkownikowi na stronie.

Gdy uzupełnimy te dane, możemy przejść do dolnej części strony, gdzie wybierzemy typy pól prezentowane w naszej grupie. 

Krok 2: Konfiguracja poszczególnych typów pól

Pamiętajmy, że nasza grupa pól może zawierać pola różnego typu — może być ich kilka. Oczywiście dodając wszystkie możliwe typy, możemy sprawić, że klienci będą zniechęceni ilością opcji do wyboru. To z kolei może skutkować ich rezygnacją z zakupów.

Przyjmijmy, że w naszym konkretnym przypadku — personalizując komputer — chcemy klientom pozwolić na konfigurację następujących elementów. 

  • Rozmiar monitora (pole wyboru);
  • Procesor (pole wyboru);
  • Pamięć (pole wyboru);
  • Język klawiatury (lista rozwijana);
  • Preferowana data dostawy (data);
  • Treść personalizowanego graweru na obudowie (pole tekstowe);
  • Opakowanie na prezent (checkbox);

Od razu widać, że cena komputera w zależności od ustalonych parametrów będzie się zmieniać. W tym miejscu musimy dodać, że ustalanie cen na podstawie zmieniających się parametrów jest dostępne tylko we wtyczce Flexible Product Fields PRO.

Krok 3: Dodawanie pola do grupy pól

Aby skonfigurować w WooCommerce dodatkowe pola, wystarczy kliknąć interesującą nas pozycję, a następnie nacisnąć przycisk Dodaj pole.

Konfiguracja pola dodatkowego WooCommerce

Krok 4: Konfiguracja pola

Gdy już pole zostanie dodane, należy przejść na górę strony i w sekcji Pola skonfigurować jego parametry. W tym przykładzie przyjmijmy, że będziemy ustawiać szczególy pola dotyczącego rozmiaru monitora.

W zakładce General, należy ustawić dostępne opcje: Będzie to zarówno 13, jak i 15 cali.

Konfiguracja pola wyboru WooCommerce

Oczywistym jest, że oba warianty muszą się różnić ceną. Dlatego należy przejść do zakładki Pricing i ustawić cenę dla obu wariantów.

Przyjmijmy, że cena monitora z przekątną 13 cali jest ceną wyjściową. Możemy zatem ustawić wartość 0, natomiast przy wariancie 15 cali możemy dodać kwotę 399 zł.

Ustawianie ceny pole wyboru

Dodane pola na stronie produktowej będą wyglądać następująco.

Produkt z polem wyboru ceny

Podobnie należy ustawić w panelu WooCommerce dodatkowe pola dla pozostałych parametrów komputera.

Kiedy warto sięgnąć po wtyczkę pozwalającą edytować w WooCommerce dodatkowe pola?

W zasadzie branża, w jakiej działamy, nie ma tu żadnego znaczenia. Trend jest jednoznaczny — dzisiejszy klient e-commerce chce mieć możliwość personalizacji produktu. Bez względu na to, czy wybiera komputer, kubek na prezent, czy też ubranie. 

Nie warto więc na starcie tracić szans na sprzedaż bardziej świadomym klientom e-handlu. Personalizacja to nasza przewaga rynkowa. Tak więc wtyczka Flexible Product Fields sprawdzi się w przypadku każdego sklepu opartego o WooCommerce. Pola dodatkowe są coraz częściej spotykanym elementem na stronach produktowych.

Dlaczego warto wybrać wtyczkę Flexible Product Fields PRO?

Jeśli chodzi o wybór między Flexible Product Fields, a Flexible Product Fields PRO, bezdyskusyjnie atrakcyjniejszym wariantem jest to drugie rozwiązanie. Z personalizacją produktów wiąże się jedna ważna zmienna. Jest nią cena.

Flexible Product Fields PRO pozwala dostosowywać cenę produktów wg wybranych przez klienta parametrów. Opcja ta nie jest dostępna w wersji bezpłatnej.

Co więcej, wtyczka Flexible Product Fields PRO pozwala wyświetlać pola dodatkowe zgodnie z określonymi warunkami. tzn. możemy ustawić, aby pewne pola pojawiały się stronie w momencie, gdy są spełnione określone warunki.

Pokażmy to na przykładzie naszego komputera. Załóżmy, że klienci mogą chcieć zamówić laptopa jako prezent dla bliskiej osoby. Wtedy możemy ustawić w WooCommerce dodatkowe pola pojawiające się, gdy klient naciśnie przycisk checkbox “Chcę dodać kartkę z życzeniami”.

Flexible Product Fields Logika warunkowa

Gdy checkbox jest zaznaczony, pojawia się dodatkowe pole, w którym klient może wprowadzić swoje życzenia, które zostaną naniesione na kartkę z pozdrowieniami dołączonymi do zamówienia.

Pole dodatkowe logika warunkowa

Mamy nadzieję, że udało nam się przedstawić zarys funkcjonalności, jakie oferuje — zarówno bezpłatna, jak i płatna — wersja wtyczki Flexible Product Fields.

Wiemy jednak, że wskazany przykład jest tylko namiastką możliwości, jakie otrzymują właściciele sklepów korzystający z wtyczki Flexible Product Fields PRO. Po zakupie wtyczki zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją, która szczegółowo pokazuje, jak krok po kroku wykonać jej kompletną konfigurację.

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail