WooCommerce Admin – jak wygląda nowy interfejs
Jak pewnie wiecie z komunikatów które otrzymywaliście w swoich sklepach opartych o WooCommerce, od jakiegoś czasu dostępny jest nowy, odświeżony interfejs do obsługi sklepu WooCommerce. W poniższym tekście przedstawię jego najważniejsze cechy i pokuszę się o jego subiektywną ocenę.
WooCommerce Admin jest na etapie testów
W tym momencie WooCommerce Admin jest na etapie testów przed wdrożeniem do core WooCommerce i jest dostępny jako dodatkowa wtyczka do zainstalowania w WordPressie. Kiedy zostanie dopracowany, zostanie wdrożony do paczki z WooCommerce i przy aktualizacji pojawi się we wszystkich sklepach.
Nowy kokpit
WooCommerce Admin opiera się na nowym, przejrzystym kokpicie. Ten kokpit będzie domyślnym widokiem dla kierownika sklepu w przyszłych wydaniach Woo. Zawiera szczegółowe statystyki na temat funkcjonowania sklepu prezentowane na wykresach. Dzięki prostemu przełącznikowi możemy wybierać między wykresami liniowymi i słupkowymi.
Mamy również możliwość wygodnego wyboru zakresu dat do analizy sprzedaży w sklepie. Możliwe jest również porównywanie danych z zakresem z przeszłości:
Każdy sklep ma inne potrzeby, dlatego twórcy modułu dali nam możliwość komponowania widoku kokpitu według własnych potrzeb. Kierownik sklepu ma wpływ na dane które będą prezentowane na ekranie kokpitu i za pomocą przełączników może wybrać interesujące go treści:
Szczegółowe statystyki
W panelu administracyjnym WordPressa zyskamy nowe menu – Analytics. W tej sekcji mamy możliwość wglądu w szczegółowe statystyki w wielu kategoriach:
Są to raporty:
- przychody
- przegląd sytuacji finansowej sklepu
- przychody brutto, zwroty, wartość użytych kuponów, wartości podatków, koszty wysyłki, zysk netto dla zakresów czasowych
- zamówienia
- liczba wszystkich zamówień, przychód netto, średnia wartość zamówienia, średnia liczba pozycji w zamówieniu
- produkty
- wyświetlanie i porównanie sprzedaży produktów
- porównanie danych sprzedażowych według wyników konkretnych produktów (wraz z wariantami)
- stany magazynowe
- wyświetlanie całego katalogu produktów w sklepie według statusu: na stanie, niski stan magazynowy, brak w magazynie
- kategorie
- filtrowanie kategorii według wyników ilościowych i wartościowych
- kupony
- zestawienie i wartości użytych kuponów
- klienci
- podgląd klienta: dane, liczba zamówień, kwota wydana w sklepie, średnia wartość zamówienia
- podatki
- przeliczanie podatków według kraju nabywcy, sumowanie wpływów z podatków
Nowy panel aktywności
Otrzymaliśmy od twórców nowy pasek narzędzi, który pozostaje widoczny podczas przeglądania wszystkich podstron związanych z WooCommerce w panelu admina. Zaprezentowane na nim są tzw. „okruszki”, czyli ścieżka prowadząca do konkretnej podstrony panelu. Na pasku znajduje się również pięć ikon, pozwalających na szybki dostęp do najważniejszych informacji związanych z funkcjonowaniem sklepu:
I tak, będziemy mogli z poziomu paska:
- podglądać nowe zamówienia, szybko do nich przechodzić i zmieniać ich status
- podglądać i zarządzać niskimi stanami magazynowymi
- podglądać powiadomienia i komunikaty WordPressa i WooCommerce
- podglądać i moderować recenzje kupujących
Interfejs oparty o AJAX
Interfejs jest oparty o AJAX, przez co odwiedzanie kolejnych podstron nie powoduje przeładowania całej strony. Sprawia to wrażenie że sklep funkcjonuje wydajnie. Myślę że gdyby w ten sposób miał działać cały WooCommerce od strony admina, nie byłoby to złe rozwiązanie. Powinna jednak znaleźć się opcja wyłączenia takiego mechanizmu, z myślą o sklepach które działają wolniej – w ich przypadku nowy interfejs może przynieść więcej szkody niż pożytku.
Moja ocena
Poniżej moje przemyślenia na temat nowego interfejsu:
Mocne strony
- interfejs oparty o AJAX, przez co odwiedzanie kolejnych podstron nie powoduje przeładowania całej strony
- nowy kokpit, będący pierwszym widokiem po zalogowaniu do sklepu kierownika sklepu – wszystkie informacje w jednym miejscu
- brak potrzeby stosowania zewnętrznych narzędzi do prostej analityki – wbudowane raporty obsłużą wiele scenariuszy
- czytelny pasek powiadomień z podziałem na najważniejsze sekcje
- możliwość ukrycia notice’ów pochodzących z wtyczek
Słabe strony
- problemy z wydajnością nowego interfejsu – nadal wymaga on optymalizacji
- brak pomysłu twórców na zagospodarowanie sekcji Inbox – na razie nie daje ona żadnych korzyści
Zmiany w interfejsie WooCommerce to na pewno krok w dobrą stronę. Cieszy fakt, że twórcy poddają pod opinię wszystkich nowe rozwiązania, zanim zostaną wdrożone przy aktualizacji.
Przetestować nowy interfejs możecie już teraz, pobierając wtyczkę z repozytorium