Jak założyć sklep internetowy za darmo na WordPress i WooCommerce, od wizji do planu!

Jak założyć sklep internetowy

Podobno ktoś, kiedyś powiedział, że Internet w Polsce nie ma przyszłości… Dziś, kiedy widzę jego ogromny rozwój na przestrzeni zaledwie kilku lat – wprost trudno mi w to w ogóle uwierzyć. Co więcej – nie tylko stron internetowych przybyło (kto nie ma swojej wizytówki w Internecie?), nie tylko ze znajomymi się za jego pomocą kontaktujemy (kto nie ma profilu w mediach społecznościowych?), nie tylko piszemy o tym, co nas nurtuje lub na czym się znamy (kto nie ma swojego bloga?), ale również realizujemy swoje marzenia o własnym biznesie. Prowadzenie sprzedaży przez Internet często jest jednym z nich! We wpisie dowiesz się, o czym pamiętać przed rozpoczęciem biznesu online. Jak założyć sklep internetowy za darmo na WordPress i WooCommerce – czytaj dalej!

Spis treści

Kiedy chcesz założyć sklep internetowy

Ale od początku. Jest piękny dzień, od rana świeci słońce, wstajesz wypoczęty/a, pijesz poranną kawę i… Nagle przychodzi do ciebie WIZJA. To niesamowity moment 🙂 (pamiętasz go, prawda?), kiedy widzisz możliwość ułatwienia ludziom życia, dostarczenia im produktu, którego potrzebują, a jednocześnie własnego rozwoju, zarabiania i (kto wie?) sławy!

WIZJA

To jest podstawa. Bez niej nie ruszysz. To ona daje motywację, ona wyznacza kierunek, ona dodaje ci sił. Wizja to coś, dzięki czemu nie szkoda ci czasu, zarwanych nocy i straconych spotkań z przyjaciółmi (oczywiście chwilowo). Wiele osób na niej się zatrzymuje, wykonuje kilka telefonów i rozpoczyna sprzedaż. Często takie działanie połączone jest dodatkowo z myślą „sprzedaż w Internecie to bułka z masłem – wszystko dzieje się samo”. Niestety nic bardziej mylnego. Sama WIZJA to nie wszystko.

Jeśli myślisz poważnie nad założeniem swojego sklepu internetowego, potrzebujesz jeszcze PLANU. Możesz oczywiście napisać od razu cały biznesplan, jednak – jeśli nie masz o tym pojęcia – wystarczy, że przemyślisz przynajmniej kilka podstawowych aspektów 🙂.

O czym pomyśleć przed założeniem sklepu internetowego?

1. Dlaczego chcesz sprzedawać?

Oczywiście wiadomo, że potrzebujesz gotówki (kto nie potrzebuje?), ale może masz jeszcze inną motywację? Może wiesz, że jest pewna grupa ludzi, która ma problem w znalezieniu konkretnego przedmiotu? Może lubisz dzieci i chcesz umilać im świat zabawkami? Może..? Właśnie – co ci przyświeca, kiedy myślisz o swoim sklepie www? Odpowiedź na to pytanie wbrew pozorom jest istotna. Może stworzyć podwalinę pod tzw. misję twojego biznesu i nadać mu „ludzkie” oblicze. Czy na pewno Twój sklep internetowy komuś pomoże?

2. Co chcesz sprzedawać?

Istnieją ludzie (znam takich), którzy sprzedają dosłownie wszystko. W imię zasady: taniej kupię to i na pewno znajdę kogoś, komu sprzedam. Nie mi oceniać taki model biznesowy, jednak ja wolę długotrwałe relacje zarówno z Klientami jak i dostawcami. Nie wyobrażam sobie, że w jednym miesiącu handluję okularami słonecznymi, a w kolejnym np. wkrętarkami. Pomyśl: jeśli chcesz naprawdę dobrze doradzić swojemu Klientowi – w ilu dziedzinach dasz radę być specjalistą?

3. Ile produktów chcesz sprzedawać?

W internecie masz możliwość otworzyć zarówno sklepik z jednym produktem (np. swoim ebookiem), jak i hurtownię. Wiele firm handluje mnóstwem produktów nie prowadząc nawet swojego magazynu. Tak też można. Jednak jeśli jest to twój pierwszy sklep internetowy – skup się na mniejszej ilości. Na rozwój zawsze znajdziesz czas. Gorzej będzie jeśli już na początku nie dasz rady, bo zwyczajnie się nie wyrobisz…

4. Kto jest twoim klientem?

Jedno z najważniejszych, ponieważ w zależności od twojej grupy docelowej będziesz konstruować opisy produktów, tworzyć zdjęcia, kreować markę, pisać hasła reklamowe i wiele wiele innych. Inną strategię reklamową przyjmiesz sprzedając koszulki gimnazjalistom czy licealistom, inną – kiedy twoi Klienci będą po pięćdziesiątce. Im dokładniej opiszesz swojego Klienta, tym lepiej dla twojego biznesu (o tym, jak tworzyć tzw. persony dowiesz się z niejednego tutoriala w internecie).

5. Jakie przewidujesz koszty, a jakie zyski?

Przy czym na dobry początek warto założyć najgorszy scenariusz: że pierwsza sprzedaż pojawi się po kilku miesiącach (dwóch i więcej). Tego punktu nie możesz potraktować po macoszemu: musisz wiedzieć, jakimi środkami dysponujesz, czy masz za co żyć, jeśli sprzedaży nie będzie, za co musisz miesięcznie zapłacić (serwer, domena, wykonanie sklepu, logo, księgowość, ZUS, produkty, które chcesz sprzedawać, kurierzy, poczta, abonamenty, czynsz…), ile możesz przeznaczyć na reklamy i działania marketingowe itp.

Oczywiście życzę ci szybkiego sukcesu, ale… zawsze warto być przygotowanym na każdą okoliczność. Ten punkt pozwoli ci także oszacować, ile musisz zarobić (sprzedać), aby mieć dochód (nie mylić z przychodem).

Jak założyć sklep internetowy za darmo?

Ok. To jest możliwe. Oczywiście pomińmy koszt domeny i hostingu (można się zmieścić w 1 roku w około 100zł). Wiadomo, że warto mieć super hosting z wysokimi parametrami, ale na sam początek wystarczy coś podstawowego, co będziesz mógł rozszerzyć, np. przechodząc na wyższy pakiet 🙂.

Ważne, że zakup (często jest taniej na 1 rok) pozwoli Ci zainstalować oprogramowanie sklepu internetowego. Później ustawienia motywu, wrzucenie treści, produktów, opisów i pozwolenie wyszukiwarkom na znalezienie Twojego sklepu. Samo dodanie produktów i treści może Ci trochę zająć, ale pamiętaj, że możesz to ulepszać.

💡 Pamiętaj jednak o kwestiach prawnych i księgowych (założenie działalności, regulamin, polityka prywatności, faktury) i dopasowaniu sklepu pod rynek, gdzie chcesz sprzedawać (metody wysyłki, płatności).

Co ważne, korzystając z darmowego CMS, np. WordPress i darmowej wtyczki WooCommerce, możesz zbudować sklep za darmo, jak to zrobić dokładnie krok po kroku przeczytaj we wpisie:

Sprawdź, jak założyć sklep internetowy na WordPress i WooCommerce →

Czy możliwe jest zbudowanie sklepu internetowego samemu?

Tak, jeśli masz czas i chcesz to robić, ponieważ będzie się to wiązać z wieloma decyzjami oraz pracami np.:

  • Dobór motywu graficznego i dopasowanie kolorystyki, czcionek, układu dla stron w sklepie (produkty, wpisy, strony, opisy produktów, logo)
  • Ustawienia początkowe i konfiguracja sklepu (metody płatności, wysyłki, formularze)
  • Instalacja i ustawienia dodatkowych wtyczek (darmowych lub płatnych)
  • Testowanie, czy wszystko jest ok
  • Poprawki, aktualizacje, kopie zapasowe

Czy można więc założyć sklep internetowy za darmo z WordPress i WooCommerce? Jeśli myślimy tylko o CMS i dopasowaniu, ustawieniu i grafice sklepu, to tak. Koszty hostingu i domeny możemy tu nie wliczać, ponieważ w większości i tak są płacone osobno. Chyba że kupujesz sklep w usłudze SaaS lub w pakiecie w 1 firmie.

Poniżej kilka przydatnych linków do wpisów na temat zakładania sklepu krok po kroku oraz wtyczek i usług WP Desk – lidera w Polsce w dostarczaniu rozwiązań dla eCommerce w oparciu o CMS WordPress i WooCommerce ⭐.

Sprawdź, jak założyć sklep internetowy na WordPress i WooCommerce →

💡 Jeśli zobaczysz, że potrzebujesz pomocy lub dodatkowych funkcjonalności dla Twojego sklepu internetowego, np. integracje z bramkami płatności lub kurierami, możesz skorzystać z dodatkowych wtyczek dla WooCommerce. Pomogą one rozszerzyć możliwości Twojego sklepu na WordPress.

Oczywiście ważne będzie też dodanie regulaminu w sklepie!

A jeśli stwierdzisz, że nie masz czasu na robienie sklepu samemu, możesz zapytać o wycenę sklepu internetowego na WordPress i WooCommerce – potem zdecydujesz, co jest dla Ciebie korzystniejsze 🙂.

Podsumowanie

To pierwszy wpis z cyklu: Sklep na WooCommerce – jak zacząć? Kolejne będą ukazywać się w ciągu najbliższych kilku tygodni. W Internecie dzielę się przede wszystkim własnym doświadczeniem, a dzięki niemu już wiem, że naprawdę nie ma sensu „stawiania sklepu”, jeśli nie ma się choćby zarysu tego, co, komu i za ile chcesz sprzedawać. Gorąco do przemyślenia tego zachęcam!

Niebawem pojawią się kolejne części cyklu Sklep na WooCommerce:

  1. Jak założyć sklep internetowy za darmo na WordPress i WooCommerce, od wizji do planu! (to ten wpis 🙂)
  2. Sklep na WooCommerce, czy to odpowiedni wybór?
  3. Klienci, czyli 5 kroków do wiarygodności w sklepie na WooCommerce.
  4. Trudny Klient, czyli jak radzić sobie w sytuacji kryzysowej prowadząc sklep na WooCommerce.
  5. 7 grzechów głównych przy sprzedaży w sklepie na WooCommerce, czyli o tym, co na pewno nie przyniesie ci zysku.

 

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail

[shopmagic_form id="3782" name=false labels=false doubleOptin]

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail

[shopmagic_form id="3782" name=false labels=false doubleOptin]