Jak założyć sklep internetowy na WordPress w 2022 roku?

77% internautów w naszym kraju deklaruje, że robi zakupy przez internet. Oznacza to, że w branży e-commerce jest spora przestrzeń dla nowych sprzedawców. Jeśli rozważasz rozpoczęcie biznesu opartego o e-handel, w poniższym artykule pokazujemy, jak założyć sklep internetowy bez konieczności angażowania programisty.

Ten poradnik przedstawia proces zakładania sklepu internetowego z wykorzystaniem systemu WordPress. Zanim przedstawimy kompletną instrukcję, najpierw chcemy wskazać, czym jest omawiane oprogramowanie i dlaczego wg nas jest najlepszym wyborem pod sklep internetowy. 

Czym jest WordPress i WooCommerce?

WordPress to system zarządzania treścią, który został stworzony jako platforma dla blogerów. Rosnąca popularność tego oprogramowania sprawiła, że deweloperzy z całego świata zaczęli rozwijać funkcjonalności, które obecnie pozwalają tworzyć profesjonalne strony i sklepy internetowe, a nawet aplikacje mobilne oparte o WordPress.

Dziś aż 37% wszystkich stron na świecie jest postawionych na systemie WordPress, a aż 25% sklepów internetowych korzysta z tego oprogramowania.

Chcąc stworzyć sklep internetowy na WordPress, należy zainstalować wtyczkę WooCommerce. Dzięki niej uzyskamy niezbędne funkcjonalności potrzebne do rozpoczęcia sprzedaży online. 

5 zalet systemu WordPress jako platformy do sprzedaży internetowej 

Niski koszt uruchomienia sklepu

Sklep internetowy na WordPress i WooCommerce da się postawić niemalże za darmo. Można przygotować stronę do sprzedaży płacąc jedynie za hosting i domenę. Oczywiście taki sklep będzie miał pewne ograniczenia, ale będzie w pełni funkcjonalny. 

Zakładając, że zdecydujesz się na płatne rozszerzenia e-commerce dla WordPressa, ich koszt w skali roku również nie będzie wysoki. Załóżmy, że będzie Ci zależało na sprzedaży w modelu dropshipping — koszt wtyczki, dzięki której zintegrujesz sklep z hurtowniami dropshippingowymi wyniesie zaledwie 299 zł w skali roku. 

Szeroka gama funkcjonalności dostarczanych przez wtyczki

Wtyczki (inaczej pluginy) to rozszerzenia, która wyzwalają prawdziwy potencjał, jaki drzemie w systemie WordPress. Dzięki tym dodatkom do WordPress można wdrażać różnego rodzaju funkcjonalności na stronie i to bez umiejętności programowania.

Dzięki wtyczkom możesz zastosować na stronie praktycznie każdą funkcjonalność, jaka tylko Ci przyjdzie do głowy. Niestety ze stosowaniem pluginów wiąże się pewna niedogodność — nie można przesadzać z ich ilością. Zbyt duża liczba włączonych wtyczek przełoży się na spadek wydajności strony, a to z kolei na pewno będzie skutkować zmniejszeniem liczby klientów i spadkiem pozycji w Google. 

Swobodna edycja wyglądu strony

Za wygląd każdej strony WordPress odpowiadają tzw. motywy. Motyw czyli zdefiniowany wygląd strony, który właściciel sklepu może wgrać do panelu strony i jednym kliknięciem nadać stronie nowe oblicze. 

Szacuje się, że obecnie dostępnych jest aż 11 000 — zarówno płatnych, jak i darmowych — motywów WordPress. Podczas zakładania sklepu internetowego na WordPress trzeba koniecznie wybrać motyw, który jest kompatybilny z wtyczką WooCommerce. 

Oprócz edycji wyglądu za pomocą gotowych motywów, WordPress został stworzony w taki sposób, aby nawet osoby nietechniczne bez trudu mogły samodzielnie edytować zawartość stron. Oprogramowanie oferuje graficzne edytory typu przeciągnij i upuść, dzięki którym każdy poradzi sobie z edycją wyglądu strony. 

Ogromna społeczność entuzjastów WordPress

Na całym świecie miliony osób interesują się rozwojem WordPressa. Oznacza to, że jeśli na etapie zakładania sklepu lub zarządzania nim napotkasz jakieś przeszkody, zaraz bez trudu znajdziesz pomoc w internecie.

Tyczy się to również ewentualnych problemów z działaniem strony. Społeczność WordPress jest tak liczna, że gdyby coś przestało działać na stronie, momentalnie możesz znaleźć WordPress Developera, który naprawi Twój sklep. Jest wiele grup w mediach społecznościowych poświęconych tematyce WordPress, a nawet można znaleźć grupy ściśle dotyczące tematyki WooCommerce

Możliwość sprzedaży dóbr różnego typu

Zaletą sklepu internetowego na WordPress jest możliwość sprzedaży produktów i usług każdego typu. W sklepie na WooCommerce możesz sprzedawać:

  • Fizyczne produkty;
  • produkty cyfrowe — e-booki, kursy online;
  • Usługi;
  • Bilety;
  • W pełni personalizowane towary;

Czego potrzebujesz, aby założyć sklep na WordPress?

Niezależnie od tego, czy zakładamy sklep internetowy na WordPress, czy innym oprogramowaniu, są pewne stałe elementy, o które musimy zadbać jeszcze przed zakładaniem sklepu.

Wybór odpowiedniej niszy

Mimo że ten artykuł dotyczy przede wszystkim zakładania sklepu internetowego na WordPress, to ten element jest ważny niezależnie od wybranego oprogramowania e-commerce. Wybór odpowiedniej branży jest kluczowym czynnikiem, który w dużym stopniu decyduje o sukcesie sklepu. 

Branże, które cieszą się dużą sprzedażą, mogą być kuszącym polem do działania, niestety w tych właśnie branżach jest zawsze największa konkurencja. Zakładając nowy sklep internetowy, może być ciężko konkurować z firmami, które na rynku działają od wielu lat. 

Przy wyborze odpowiedniej niszy warto skorzystać z narzędzi do analizy rynku. Można prześledzić sprzedaż na Allegro lub Amazonie i na tej podstawie zdecydować, które kategorie najlepiej rokują. Do takiej analizy można wykorzystać: 

  • Trade Analytics — oprogramowanie analityczne zestawiające ważne dane dotyczące sprzedaży na Allegro;
  • Helium 10 — narzędzie, dzięki któremu można prześwietlić sprzedaż na Amazon

Cenną wiedzę można również uzyskać na portalach takich, jak Reddit, czy Quora

Wybór modelu sprzedaży

Warto jeszcze przed założeniem sklepu na WooCommerce, wybrać model sprzedaży produktów. Masz tutaj 2 najpopularniejsze warianty.

  • Model klasyczny: W tym przypadku masz własny magazyn i gdy klient dokona zakupu w Twoim sklepie, to Ty odpowiadasz za wysyłkę produktu z własnego magazynu do klienta. 
  • Model dropshipping: W modelu tym ciężar magazynowania towaru jest przenoszony na dostawcę. Ty zarządzasz sprzedażą i gdy klient dokona w Twoim sklepie zakupu, towar jest do niego wysyłany bezpośrednio z magazynu Twojego dostawcy. Ty rozliczasz się z hurtownikiem dopiero, gdy otrzymasz pieniądze od Twojego klienta. Nie musisz się martwić o magazynowanie produktów.

Oba modele mają swoje mocne i słabe strony. Warto na początku dobrze się zastanowić nad wyborem odpowiedniego. Na szczęście sklepy na WooCommerce są doskonale przystosowane do działalności w obu wariantach. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić działalność, wykorzystując równolegle oba modele sprzedaży.

 

Zakup domeny i hostingu

Zakładając sklep na WordPress, tworzysz w pełni niezależną platformę e-commerce. Oznacza to, że musisz zadbać o takie elementy, jak domena i hosting dla swojego sklepu. Podstawowym krokiem jest właśnie ich zakup.  

Jeśli oba terminy brzmią dla Ciebie obco, w skrócie wyjaśniamy.

  • Domena: to część adresu URL Twojej strony, którą wpisuje się w pasek wyszukiwania w przeglądarce, aby wejść na daną stronę.

Przykłady domen: facebook.com, google.com, woocommerce.pl itd. 

  • Hosting: To usługa polegająca na udostępnianiu przez hostingodawcę przestrzeni serwera, na której zamieszczane są wszystkie pliki Twojego sklepu. 

Jeśli chodzi o wybór dostawcy domeny i hostingu, nie chcemy Ci sugerować żadnej konkretnej oferty. W Polsce jest wiele firm, w których można wykupić zarówno domenę, jak i hosting.

Warto dobrze prześledzić ofertę dostawców hostingu, zwracając uwagę m.in. na:

  • Pojemność dyskowa serwera;
  • Techniczne parametry serwera (m.in. obsługa PHP7, szybkość działania);
  • Wsparcie techniczne;
  • Opinie w internecie na temat dostawcy;
  • Cena (zakupu i przedłużenia usługi);
  • Automatyczne kopie zapasowe;

Gdy już dokonasz zakupu domeny i hostingu, należy połączyć je ze sobą w panelu serwera. Tak, aby Twoja strona wyświetlała się, gdy użytkownicy wpiszą w przeglądarce jej adres. 

Proces podpinania domeny pod hosting u każdego dostawcy wygląda inaczej, ponieważ każda firma ma własny panel do obsługi serwera. 

Zakładanie sklepu na WooCommerce w 8 krokach

Zakładanie sklepu na WordPress jest naprawdę prostym zadaniem. Poniżej pokażemy, jak zainstalować WordPress na serwerze CyberFolks, a następnie jak skonfigurować WooCommerce, aby było gotowe do rozpoczęcia sprzedaży. 

1. Połączenie domeny z kontem hostingowym

Po wykupieniu domeny i hostingu, należy dodać domenę do konta hostingowego. Jeśli obie usługi zostały zakupione u dwóch różnych dostawców, wtedy też należy zmienić ustawienia serwerów DNS w panelu serwera. Jeśli wydaje Ci się to skomplikowane, pracownik działu obsługi klienta w firmie, w której kupisz hosting, z pewnością Ci to dokładnie wytłumaczy i powie, jak przejść przez cały proces.

Dodawanie domeny w panelu serwera

Jeśli Twój serwer będzie udostępniał darmowy certyfikat SSL, warto w tym momencie dodać go do strony. 

Gdy już dodasz domenę do konta hostingowego, musisz odczekać aż upłynie okres propagacji DNS — w uproszczeniu tłumacząc, jest to zjawisko towarzyszące zmianie adresu IP serwera polegające na przekazaniu do internetu informacji, że dana domena dostępna jest pod określonym adresem IP. 

2. Zakup/dodanie certyfikatu SSL

Certyfikat SSL to podstawowy element gwarantujący bezpieczeństwo użytkowników dokonujących zakupów w Twoim sklepie. Każdy sklep musi mieć wgrany certyfikat SSL. Jeśli chcesz podejść do sprawy budżetowo, sugerujemy instalację certyfikatu Let’s Encrypt — jest on bezpłatny i dostępny w panelu serwera u wielu dostawców hostingu.

W prezentowanym w tym artykule przykładzie, należy w głównym panelu serwera przejść do zakładki Certyfikaty SSL. 

SSL w sklepie internetowym

Następnie wybrać opcję Darmowy certyfikat Let’s Encrypt i na końcu wybrać stronę, na której certyfikat ma być dostępny.

certyfikat

 

3. Instalacja WordPress na serwerze

Gdy już upłynie okres propagacji i domena będzie kierować na odpowiedni serwer, można przystąpić do instalacji systemu WordPress. Proces ten można przeprowadzić na 2 sposoby:

  • Manualnie — metoda ta jest minimalnie trudniejsza.
  • Automatycznie — wykorzystując do tego aplikacje typu autoinstalator (np. Installatron).

W tym poradniku pokażemy, jak zainstalować WordPress na serwerze za pomocą tej drugiej metody. 

Uruchamianie aplikacji Installatron

Po dodaniu domeny do konta hostingowego, należy w panelu serwera przejść do zakładki Zainstaluj WordPress

 

Instalacja sklepu internetowego

W kolejnym oknie wystarczy nacisnąć Instaluj tę aplikację.

Następnie należy ustawić lokalizację strony na serwerze — tj. wskazać folder, w którym ma zostać ona zainstalowana, oraz wybrać wersję systemu WordPress, która ma być wykorzystana przy instalacji.

 

Ostatnim krokiem, który należy wykonać w tym oknie, jest naciśnięcie przycisku Instaluj. Teraz już następuje właściwa instalacja systemu WordPress. Oprogramowanie za chwile będzie gotowe do konfiguracji sklepu internetowego. 

Jeszcze raz podkreślmy: Gdyby okazało się, że instalacją Cię przerasta, śmiało możesz zadzwonić do działu wsparcia technicznego firmy, która dostarcza Ci hosting i poprosić, aby pracownik pomógł Ci dokonać instalacji WordPress. Albo nawet zrobił to za Ciebie. 

Po instalacji WordPress, adres logowanie do Twojej strony to: https://nazwa-twojej-strony.pl/wp-admin/. Jako że adres każdej strony na WordPress wygląda po instalacji tak samo, tj. ma końcówkę wp-admin/, sugerujemy od razu go zmienić w panelu strony. Można tego dokonać przy pomocy wtyczki WPS Hide Login. Warto ustawić taki, który będzie trudny do odgadnięcia dla potencjalnych hakerów. 

4. Podstawowe ustawienia strony

Zanim zainstalujesz wtyczkę WooCommerce, która zamieni Twojego WordPressa w pełnoprawny sklep internetowy, wcześniej należy wykonać kilka ogólnych ustawień na stronie. 

Aktywacja certyfikatu SSL na WordPress

Bezpieczeństwo sklepu internetowego WordPress jest kluczową sprawą. Od razu po zainstalowaniu strony należy włączyć certyfikat SSL, który dodawaliśmy podczas rejestracji domeny na koncie hostingowym. Następnie wymusić, aby strona korzystała z szyfrowanego protokołu HTTPS.

W prezentowanym przykładzie uruchomimy certyfikat Let’s Encrypt, który dodaliśmy w panelu naszego serwera. 

Aby to zrobić, należy wykonać 2 kroki:

Krok 1. Dodanie przedrostka HTTPS w adresie strony

Aby to zrobić, należy w głównym panelu WordPressa przejść odpowiednio do zakładki: UstawieniaOgólne.

  • Adres WordPressa (URL)  
  • Adres witryny (URL)

zakladanie sklepu internetowego - SSL

 

Aby Twój certyfikat działał prawidłowo i strony wyświetlały się za pomocą szyfrowanego protokołu https://, należy teraz w pliku .htaccess wkleić następujące 3 linijki kodu:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} !=on

RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

Aby dostać się do pliku .htaccess należy zalogować się do serwera FTP i odszukać ten plik w głównym katalogu instalacji WordPress. Możesz też plik ten znaleźć za pomocą managera plików, jeśli Twój dostawca hostingu oferuje taki dodatek. Wtedy logowanie do serwera FTP nie jest konieczne. 

Wybór motywu

Na początku artykułu wyjaśniliśmy, czym są motywy. Teraz trzeba wybrać jeden z nich i zainstalować w naszym sklepie WordPress. Warto wiedzieć, że WordPress udostępnia wewnętrzne repozytorium motywów, w którym znajduje się ponad 4500 bezpłatnych motywów. 

Aby dodać motyw z repozytorium WordPress, wystarczy w panelu głównym strony przejść do zakładki Wygląd i wybrać opcję Motywy.

Następnie należy kliknąć przycisk Dodaj i wybrać interesujący nas wygląd sklepu.

WAŻNA INFORMACJA: ​​Zakładając sklep internetowy na WordPress, trzeba wybrać motyw, który będzie kompatybilny z wtyczką WooCommerce. 

6. Instalacja WooCommerce

Teraz możemy przejść do kluczowego momentu, w którym WordPress zamieni się w sklep internetowy za sprawą wtyczki WooCommerce.

WooCommerce instalujemy dokładnie w taki sam sposób, jak każdą inną wtyczkę. W panelu głównym WordPress przechodzimy do zakładki wtyczki → Dodaj nową.

Zakładanie sklepu WordPress - WooCommerce

W kolejnym oknie wpisujemy w pasek wyszukiwania słowo WooCommerce i po chwili poniżej pojawia się interesująca nas wtyczka. Klikamy przy niej przycisk Zainstaluj.

Instalacja sklepu WooCommerce

Gdy już zainstalujemy WooCommerce, możemy przejść do konfiguracji naszego sklepu internetowego — dokonamy tego klikając zakładkę WooCommerce, a następnie Strona Główna.

Tutaj wyświetli się okno konfiguracji naszego sklepu — cały proces jest intuicyjny, nie powinno nic tu budzić wątpliwości.

Jeśli jednak, coś będzie niejasne, śmiało zachęcamy do lektury tego artykułu — dowiesz się z niego, jak krok po kroku ustawić WooCommerce.

Po wstępnej konfiguracji WooCommerce, należy ustawić najważniejsze informacje dotyczące działalności sprzedażowej — m.in.

  • Ustawienia metod płatności;
  • Ustawienia podatków;
  • Ustawienia wysyłki;
  • Przygotowanie personalizowanych maili do klientów;

7. Konfiguracja systemu płatności

Każdy nowoczesny sklep musi oferować kupującym możliwie szeroki wachlarz opcji płatniczych. Integracja z zewnętrznym systemem płatności jest punktem obowiązkowym na liście rzeczy do zrobienia na etapie zakładania sklepu internetowego

Czasy, gdy za zakupy w internecie dokonywaliśmy ręcznej płatności na koncie w naszym banku, dawno minęły. Nowoczesny sklep powinien oferować następujące formy płatności:

  • Przelewy online;
  • Płatności kartą kredytową;
  • Blik;
  • Płatność za pomocą portfeli elektronicznych (m.in. Google Pay, Apple Pay, PayPal)

Jest oczywiście więcej form płatności, które warto wdrożyć, ale te powyżej wydają się obowiązkowymi. 

Sprawdź, jak wybrać dostawcę usług płatniczych w sklepie internetowym

8. Instalacja przydatnych wtyczek

WooCommerce jest najważniejszą wtyczką z punktu widzenia handlu internetowego, ale jest jeszcze wiele funkcjonalności, które warto realizować za pomocą wtyczek. Poniżej prezentujemy te, które są przydatne w przypadku sklepu internetowego WordPress

Wtyczki do WooCommerce

WooCommerce to podstawowa wtyczka dla sklepu internetowego na WordPress. Jeśli jednak chcesz rozszerzyć funkcjonalności swojego sklepu, warto sięgnąć po dodatkowe pluginy, które uatrakcyjnią Twoją ofertę. 

Jeśli rozważasz handel w modelu dropshipping, będzie Ci potrzebna wtyczka do integracji Twojego sklepu z hurtowniami dropshippingowymi. 

Możesz zechcieć zintegrować swój sklep z którąś z firm kurierskich, co usprawni zarządzanie zamówieniami i wysyłkami. 

Pod tym adresem znajdziesz pełną listę ważnych wtyczek dla WooCommerce.

Wtyczki do SEO 

Optymalizacja strony sklepu pod kątem wyszukiwarek powinna być na liście priorytetów każdego właściciela sklepu www. Przydatne tutaj mogą się okazać 2 wtyczki. 

  • Rank Math: Wtyczka pozwalająca w pełni zoptymalizować treści na stronie sklepu, a także zintegrować sklep z marketingowymi narzędziami Google.
  • WP Rocket: Wtyczka, która pozwoli Ci znacząco przyspieszyć działanie Twojego sklepu. Dzięki temu Google będzie wyżej oceniał jakość Twojej strony.

Inne wtyczki

Prowadząc sklep internetowy WordPress, bezpieczeństwo powinno być priorytetem. Należy więc zainstalować wtyczkę, która będzie zwiększać poziom bezpieczeństwa sklepu. Może to być plugin All in One WP Security & Firewall.

Na pewno przyda się też wtyczka do email marketingu — działania promocyjne za pośrednictwem poczty elektronicznej to jedna ze skuteczniejszych metod marketingu internetowego. Warto je wykorzystać w swoim sklepie. W zależności od tego, jakie oprogramowanie do email marketingu zainstalujesz, taka wtyczka będzie potrzebna. 

Kolejną wtyczką, która doskonale sprawdzi się w sklepie internetowym WordPress jest wtyczka Shop Magic — niezawodne narzędzie na zwiększenie sprzedaży i budowanie lojalności klientów za pośrednictwem personalizowanych maili.

 

Sklep na WooCommerce założony. Co dalej?

Sama konfiguracja sklepu WooCommerce to dopiero pierwszy krok na drodze do stabilnej pozycji na rynku. Teraz trzeba zadbać o zgodność działalności w sklepie z wymogami RODO, o pozyskanie dostawców, jak również promocję sklepu. 

RODO

Zanim zaczniesz sprzedaż, musisz dostosować swoją działalność do wymogów wynikających z RODO — Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, m.in. musisz dać klientowi możliwość podjęcia decyzji, czy chce aby Twój sklep przetwarzał jego dane osobowe. Robi się to, umieszczając checkboxy np. przy zapisie na newsletter, czy rejestracji w sklepie internetowym. Należy też stworzyć politykę prywatności i regulamin sklepu internetowego.

Jeśli chodzi o te 2 ostatnie wspomniane dokumenty, w internecie dostępnych jest wiele generatorów, które mogą w sposób automatyczny wygenerować oba. Jeśli jednak nie ufasz tego typu aplikacjom, możesz zwrócić się do profesjonalnej kancelarii, która przygotuje dla Ciebie politykę prywatności i regulamin sklepu. 

Kontakt z dostawcami

Teraz, gdy sklep już działa, można skupić się na wypełnianiu jego wirtualnych półek produktami. Do tego trzeba nawiązać kontakt z dostawcami. Warto zrobić dokładnie research hurtowni do współpracy. Research obejmujący internet i bezpośredni kontakt z hurtowniami.

Jeśli zechcesz prowadzić sprzedaż w modelu dropshipping, sprawdź koniecznie listę krajowych hurtowni dropshippingowych

Promocja sklepu

Sklep internetowy bez odpowiednich działań promocyjnych nie osiągnie sukcesu. W kwestii strategii marketingowej, warto działania prowadzić wielokanałowo. Zarówno w mediach społecznościowych, w wyszukiwarce Google (SEO i SEM), jak również za pośrednictwem email marketingu.

Taka kombinacja działań sprawi, że już od początku działalności będziesz w stanie zarabiać w swoim sklepie. Musisz wiedzieć, że efekty pozycjonowania strony wymagają dużej ilości czasu. Najwcześniej po roku, SEO będzie w stanie zacząć zarabiać na siebie. Warto więc na początku postawić silny nacisk na reklamę — jej efekty są niemal natychmiastowe. 

Podsumowanie — Jak założyć sklep internetowy na WordPress?

Mamy nadzieję, że odpowiedź na pytanie, jak założyć sklep internetowy po lekturze powyższego artykułu jest dla Ciebie bardziej klarowna. Tak jak już wyżej wspominaliśmy, jeśli jakiś element jest dla Ciebie niezrozumiały, zawsze możesz 

zawsze można zwrócić się o pomoc do firmy hostingowej, z której usług będziesz korzystać. Z pewnością pomogą przejść cały proces.

Jeśli jednak zabawa z instalacją sklepu internetowego jest dla Ciebie zawiła i przytłaczająca, możesz sprawdzić opcję gotowego sklepu WordPress — otrzymujesz tutaj w 100% przygotowany sklep do rozpoczęcia skutecznej sprzedaży. Odchodzi Ci cały proces konfiguracji — zajmujesz się tym, na czym najbardziej Ci zależy, czyli handlem internetowym. 

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail