Aktualizacja WooCommerce – jak to zrobić z głową, krok po kroku

W tym wpisie wytłumaczę, jak krok po kroku przygotować się i przeprowadzić aktualizację WooCommerce do najnowszej wersji. Pamiętaj, prowadzisz biznes. Jeśli Twój sklep nie działa, to tracisz pieniądze. To nie jest zwykła, hobbystyczna strona. Przygotuj się do tego dobrze i zrób to z głową.

Zanim zaczniesz aktualizację WooCommerce

Pierwszy etap jest najważniejszy, ale w dalszym ciągu pomijany przez większość użytkowników. Wiecie o czym piszę, prawda? Z badania przeprowadzonego przez CodeGuard w lutym zeszłego roku wynika, że 76% użytkowników nie korzysta z żadnych wtyczek do backupu swoich WordPressów. Jednocześnie aż 69% użytkowników miało problemy po aktualizacji wtyczek.

WooCommerce jest wyjątkowo „trudną” wtyczką jeśli chodzi o aktualizację, bo mamy w niej bardzo wiele zależności. Najczęściej, motywy, z których korzystamy nadpisują szablony stron WooCommerce (np. stronę koszyka czy zamówienia). Praktycznie w każdym sklepie jest zainstalowana wtyczka do obsługi płatności. Często jest też wtyczka do faktur, edycji pól zamówienia i wielu innych funkcji, których WooCommerce nie daje out of the box.

Przy aktualizacji WooCommerce bardzo wiele rzeczy może pójść nie tak. Pewnie o tym dobrze wiesz, bo nowe, główne wersje WooCommerce pojawiają się zwykle aż 2 razy w roku.

On nie zrobił backupu. Aktualizacja WooCommerce
On nie zrobił backupu.

Mam nadzieję, że Cię przekonałem, że warto zrobić backup. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, koniecznie przeczytaj poradnik Eweliny Muc na GWWP. A po przeczytaniu zrób backup całej strony i bazy danych.

Co może pójść nie tak przy aktualizacji WooCommerce

Jak już wspomniałem, WooCommerce jest powiązany z wieloma innymi wtyczkami i motywem. Motyw czasem zapewnia dodatkowe funkcje, a nie tylko odpowiada za wygląd strony (choć wg dobrych praktyk – nie powinien). Do potencjalnych problemów dochodzą tłumaczenia, wymagania serwera i bazy danych.

Aktualny WordPress

Zawsze powinieneś mieć aktualnego WordPressa. Upewnij się, że tak jest, zanim zaczniesz aktualizację WooCommerce.

Wtyczki WooCommerce

Prawdopodobnie używasz co najmniej kilku wtyczek do WooCommerce i z dużym prawdopodobieństwem od więcej niż jednego autora. Upewnij się, że te wtyczki są zgodne z nową wersją WooCommerce. Jak to zrobić? Bardzo często autorzy wtyczek umieszczają takie informacje na swoich stronach. Np. w WP Desku na stronie każdej wtyczki w panelu bocznym pokazujemy informację o kompatybilności wtyczki z wersjami WooCommerce, datę aktualizacji i link do changeloga, w którym opisujemy zmiany dokonywane w kolejnych wersjach:

Szczegóły wtyczki w WP Desku
Szczegóły wtyczki w WP Desku

Jeśli autor wtyczki nie zamieszcza takich informacji na stronie to napisz do niego. Zapytaj czy przetestował wtyczkę z nową wersją WooCommerce i ewentualnie czy ją dostosował do nowych wymagań.

Na koniec upewnij się, że masz zainstalowane najnowsze wersje wszystkich wtyczek.

Motyw

Motyw jest najprawdopodobniej najbardziej wrażliwym elementem przy aktualizacji WooCommerce i tutaj najwięcej rzeczy może pójść nie tak. Dzieje się tak dlatego, że motywy nadpisują szablony WooCommerce, aby dostosować jego wygląd do wizji autora. A w głównych wersjach WooCommerce bardzo często pojawiają się zmiany w szablonach.

Jednym z najczęstszych przypadków, który występował przy aktualizacji WooCommerce 2.3 była sytuacja, w której przycisk „Przejdź do kasy”, który kieruje z koszyka na zamówienie, pojawiał się na stronie 2 razy. Pierwszy raz pod tabelką z produktami, drugi raz pod tabelką z kosztami wysyłki. Stało się tak właśnie przez aktualizację szablonu WooCommerce i braku takiej aktualizacji w motywie.

Zasada w przypadku motywu jest analogiczna jak w przypadku wtyczek. Dowiedz się czy Twój motyw jest zgodny z nową wersją WooCommerce i najlepiej poczekaj z aktualizacją dopóki będziesz mieć 100% pewność na temat kompatybilności.

W WooCommerce 2.5 pojawiło się dużo zmian w szablonach, pojawiły się też zupełnie nowe, zobacz pełną listę tutaj.

Tłumaczenia

Jeśli chodzi o tłumaczenie, nie jest to sprawa krytyczna. Tłumaczenie nie zepsuje Twojej strony, a w każdym razie nie tak bardzo jak niekompatybilna wtyczka czy motyw. Ale jeśli nagle w Twoim sklepie pojawią się angielskie słowa w losowych miejscach, nie będzie to wyglądać profesjonalnie i może odstraszyć klientów.

W tym momencie, miło mi Cię poinformować, że jeśli chodzi o tłumaczenie WooCommerce, jest ono w 100% kompletne i jest praktycznie zawsze gotowe na wydanie nowej wersji WooCommerce dzięki Godzinie dla WordPressa, którą praktykujemy w WP Desku.

Polskie tłumaczenie WooCommerce 2.5 - 100% gotowe. Aktualizacja WooCommerce
Polskie tłumaczenie WooCommerce 2.5 – 100% gotowe
Często motywy i wtyczki również dodają swoje teksty i je będzie trzeba przetłumaczyć niezależnie od tłumaczenia WooCommerce.

Serwer i baza danych

Jeśli WooCommerce w wersji niższej niż najnowsza działa poprawnie na Twoim serwerze to najprawdopodobniej zadziała również w najnowszej wersji. Jednak niektóre funkcje mogą wymagać specyficznych modułów, które nie zawsze muszą być zainstalowane na Twoim serwerze. Tutaj znajdziesz wymagania WooCommerce dotyczące serwera.

Kiedy zaktualizować WooCommerce

W tym wpisie skupiam się na przygotowaniu do aktualizacji głównych (major) wersji WooCommerce (np. 3.0, 4.0) i „mniej ważnych” (minor), które są oznaczane 3.4, 3.5, itd. Kiedy aktualizować wersje „poprawkowe” (patch), które są oznaczane np. 3.4.X? W skrócie? Zawsze, kiedy tylko się pojawią. One praktycznie nie wprowadzają nowych funkcji i zachowują kompatybilność wsteczną.

A wracając do wersji głównych, które praktycznie zawsze wnoszą zmiany w kompatybilności. Chciałoby się powiedzieć, że też od razu. Przecież mają nowe, upragnione funkcje i skupiają się na bezpieczeństwie.

Przede wszystkim upewnij się, że Twoje wtyczki i motywy są gotowe do aktualizacji WooCommerce. Poza tym, może warto odczekać kilka dni i nie być królikiem doświadczalnym. Historia wydań głównych wersji WooCommerce (i praktycznie każdego dużego oprogramowania) pokazuje, że po pierwszym wydaniu, w ciągu kilku godzin/dni pojawiają się wersje „małe”, które naprawiają wszystkie błędy wykryte przez pierwszych śmiałków.

Z moich obserwacji wynika, że każda główna wersja WooCommerce osiąga stabilność pomiędzy trzecią/czwartą wersją z poprawkami (wcześniej piąta a siódmą) i najczęściej pojawiają się one w ciągu pierwszych dwóch-trzech tygodni od wydania wersji głównej.

Dlatego osobiście aktualizuję WooCommerce właśnie przy wydaniu trzeciej „poprawkowej” wersji. Oczywiście najpierw od razu instaluję nową wersję na serwerze testowym i bawię się nią. Ale na strony produkcyjne czekam aż wszystko się „uleży”.

Aktualizacja WooCommerce – pro tip

Pamiętaj, że po aktualizacji potrzebujesz czasu na testy. Przecież nawet jak 10 razy upewnisz się, że wszystko będzie działać to w takich przypadkach zawsze może coś pójść nie tak. Masz backup, prawda? To dobrze. Oprócz backupu pomyśl również o dwóch dodatkowych rzeczach.

Serwer testowy (staging)

Jeśli Twój sklep jest offline, to nie zarabiasz. Dlatego warto zainwestować w serwer testowy, który umożliwia Ci zrobienie identycznej kopii Twojego sklepu – dzięki temu będziesz mieć czas na spokojne testy. Jeśli coś pójdzie nie tak, to nic się nie stanie – w końcu to tylko sklep testowy. Ostatnio zdecydowałem się na zakup serwera w WP Engine. To wiodący tzw. „managed WordPress hosting”, który umożliwia stworzenie środowiska testowego dosłownie jednym kliknięciem w kokpicie WP. Nie wierzysz? No to patrz :) Ja się zakochałem. Ty też powinieneś.

Tryb „coming soon”

Masz już serwer testowy, ale w końcu i tak musisz przenieść zmiany na produkcję. I też musisz mieć czas na testy. Dlatego koniecznie zainstaluj wtyczkę „coming soon”. Taka wtyczka (ja korzystam z Tryb Konserwacji) umożliwi Ci wyświetlenie informacji klientom o pracach administracyjnych. Tobie natomiast da swobodny dostęp do sklepu i umożliwi spokojne testy.

W trybie "coming soon" możesz być oceanem spokoju ;) Aktualizacja WooCommerce
W trybie „coming soon” możesz być oceanem spokoju ;)

A teraz samo mięso ;) Aktualizacja WooCommerce krok po kroku, bez lania wody

  1. Zrób backup wszystkich plików i bazy danych.
  2. Jeśli masz serwer testowy przetestuj wszystko najpierw na nim, jeśli nie, włącz tryb „coming soon”.
  3. Sprawdź czy masz aktualną wersję WP, jeśli nie – zaktualizuj.
  4. Upewnij się, że wszystkie wtyczki i motyw są zgodne z nową wersję WooCommerce – zaktualizuj je do najnowszych wersji. Jeśli nie są, skontaktuj się z ich autorami i poczekaj.
  5. Zaktualizuj WooCommerce.
  6. Czasami WooCommerce po aktualizacji wymaga aktualizacji bazy danych (właśnie dlatego robisz również backup bazy), jeśli Cię o to poprosi, zrób to.
  7. Przetestuj kluczowe funkcje strony, zwłaszcza koszyk i cały proces zamówienia razem z testową płatnością.
  8. Potem przetestuj pozostałe, mniej ważne rzeczy. Pamiętaj o sprawdzeniu czy strona się nie „rozjeżdża”, sprawdź też stronę logowania i Moje konto, o których się często zapomina.
  9. Jeśli wszystko działa – super, jesteś w domu. Możesz wyłączyć tryb „coming soon” i cieszyć się nowymi funkcjami.

Jeśli coś nie działa – nie panikuj. Zdarza się, że jakieś małe rzeczy wyjdą po aktualizacji, jeśli nie są one krytyczne do działania strony, możesz je poprawić później. Jeśli widzisz, że strona się „rozjeżdża” – może wystarczy wyczyścić cache w przeglądarce.

Jeśli okaże się, że to coś dużego, np. strona zupełnie przestanie działać to masz backup, możesz go przywrócić, a potem jeszcze raz upewnić się, że wszystko jest ze sobą kompatybilne.

Na koniec

Wiesz co będzie, prawda?

Zrób backup!

A potem zastosuj się do powyższych kroków i wszystko pójdzie dobrze. A jeśli natrafisz na problemy to… masz backup ;) A jeśli backup nie pomoże to wejdź na Facebooka i dołącz do naszej grupy WooCommerce PL i poproś o pomoc. Mamy bardzo wielu doświadczonych użytkowników, którzy postarają się Ci pomóc.

Źródło zdjęć: freeimages.com

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail

[shopmagic_form id="3782" name=false labels=false doubleOptin]

Ekskluzywne porady, triki i trendy bezpośrednio na Twoją skrzynkę odbiorczą. Adres e-mail

[shopmagic_form id="3782" name=false labels=false doubleOptin]