Ponawianie nieudanej płatności w WooCommerce Subscriptions
Chcesz mieć wiernych i lojalnych klientów? Zaoferuj im model subskrypcyjny. W ten sposób zapewnisz sobie stałe wpływy, a twoi klienci będą pewni, że usługi będą świadczone w sposób ciągły i niezakłócony. W poniższym tekście znajdziesz informacje na temat płatności i obsługi subskrypcji w WooCommerce, które z różnych powodów nie zostały przedłużone automatycznie.
WooCommerce Subscriptions
W poradniku wykorzystamy dodatek WooCommerce Subscriptions, który już nieraz opisywaliśmy na stronie WooCommerce.pl. To rozszerzenie pozwala wzbogacić standardowy sklep WooCommerce o funkcjonalność tworzenia i obsługi subskrypcji. Nie będę tutaj opisywał podstawowej konfiguracji wtyczki i procesu tworzenia subskrypcji. Te informacje możecie znaleźć we wcześniejszych wpisach poradnikowych:
- Jak włączyć płatności cykliczne w sklepie WooCommerce – podstawy konfiguracji wtyczki WooCommerce Subscriptions
- Jak dodawać i konfigurować produkty subskrypcyjne w WooCommerce – dowiedz się jak dodać i skonfigurować pierwsze subskrypcje
- Wtyczka WooCommerce Subscriptions i dowóz jedzenia w modelu subskrypcyjnym – gotowe przykłady konfiguracji do wykorzystania we własnym biznesie
- Sprzedaż w wielu walutach w WooCommerce – rozszerzenie podstawowych funkcjonalności o waluty i cyklicznie generowane karnety
Polskie tłumaczenie WooCommerce Subscriptions
Jak zobaczysz na poniższych zrzutach ekranu i opisach pól dostępnych w konfiguracji, wtyczka WooCommerce Subscriptions jest przetłumaczona na język polski. Zainstaluj polskie tłumaczenie, aby twoi klienci widzieli wszystkie komunikaty po polsku, co zwiększy ich zaufanie do twojego sklepu.
Aby realizować transakcje klientów z Polski, potrzebujesz jeszcze bramki płatności:
PayU
Najpopularniejszy w Polsce operator płatności pozwala na realizację płatności cyklicznych, co na pewno ucieszy twoich klientów. PayU cieszy się sporym zaufaniem i istnieje duże prawdopodobieństwo, że chętniej wprowadzą dane swojej karty płatniczej, jeżeli zobaczą dobrze znane logo PayU.
Przelewy24
Przelewy24 oferują atrakcyjne warunki swoim klientom. Panel Przelewy24 jest przejrzysty. To ważne jeśli cenisz prostotę. Marka Przelewy24 również jest dobrze kojarzona przez klientów z Polski. To powinno pomóc ci zwiększyć wpływy.
Automatyczne ponawianie nieudanej płatności
OK! Załóżmy, że masz już działający sklep sprzedający produkty lub usługi w modelu subskrypcyjnym.
Oferujesz swoim klientom subskrypcje już od jakiegoś czasu, masz grono aktywnych, płacących klientów. Cały system jest zautomatyzowany, a wpływy trafiają na twoje konto. Wspaniale. Jednak raz na jakiś czas na pewno wydarzy się sytuacja, w której subskrypcja nie zostanie automatycznie odnowiona na kolejny okres rozliczeniowy.
Może być tak, że karta płatnicza twojego klienta straci ważność, nie będzie na niej środków lub wyczerpie się limit na karcie. W każdym z tych przypadków transakcja nie zostanie zrealizowana, twój klient straci dostęp do usługi, a ty nie otrzymasz zapłaty. Jak wygląda proces ponawiania nieopłaconych transakcji w WooCommerce Subscriptions? Czytaj dalej!
Ponów nieudane próby płatności
Domyślnie automatyczne ponawianie płatności jest wyłączone. Aby włączyć automatyczne ponawianie, wykonaj poniższe kroki:
- Przejdź do ustawień WooCommerce Subscriptions: menu WooCommerce -> Ustawienia -> Subskrypcje
- Zjedź do sekcji Pozostałe
- Zaznacz opcję Ponów nieudane próby płatności i zapisz zmiany.
Proces automatycznego ponawiania nieudanych transakcji
Jeśli pierwotna próba obciążenia karty płatniczej klienta nie przyniesie skutku i transakcja nie zostanie opłacona, system w ciągu 7 kolejnych dni wykona 5 kolejnych prób obciążenia klienta:
Pierwsza próba ponowienia transakcji
Pierwsza próba ponowienia płatności odbędzie się 12 godzin po pierwotnej, nieudanej transakcji.
Klient: nie otrzyma powiadomienia e-mail. Dlaczego? Ponieważ mógł to być chwilowy problem techniczny po stronie operatora płatności (np. nocna przerwa techniczna w banku). A jako że już za 12 godzin odbędzie się kolejna próba obciążenia, to nie ma potrzeby niepokojenia kupującego – na tym etapie system uznaje, że sprawa nie jest poważna.
Kierownik sklepu: otrzyma maila informującego o niepowodzeniu transakcji:
Druga próba ponowienia transakcji
Po kolejnych 12 godzinach odbędzie się kolejna próba obciążenia karty płatniczej kupującego.
Klient otrzyma maila, gdy próba automatycznej płatności za odnowienie subskrypcji nie powiodła się i zastosowano zasadę powtórnej próby płatności w przyszłości. E-mail zawiera informacje o odnowieniu, datę zaplanowanej próby oraz linki do płatności, które umożliwiają klientowi ręczną zapłatę za odnowienie zamiast czekania na automatyczną próbę.
Kierownik sklepu otrzyma maila informującego o niepowodzeniu transakcji.
Trzecia próba ponowienia transakcji
Trzecia próba zostanie wykonana po 24 godzinach od drugiej próby.
Podczas tej nieudanej próby:
Klient: nie otrzyma powiadomienia e-mail.
Kierownik sklepu: otrzyma maila informującego o niepowodzeniu transakcji.
Czwarta próba ponowienia transakcji
Czwarta próba zostanie wykonana po 48 godzinach od trzeciej próby.
Jeśli próba się nie powiedzie:
Klient: otrzyma powiadomienie e-mail: Nie powiodła się automatyczna płatność za zamówienie.
Kierownik sklepu: otrzyma maila informującego o niepowodzeniu transakcji.
Piąta próba ponowienia transakcji
Piąta próba obciążenia klienta jest ostatnią. Zostanie wykonana 72 godziny od czwartej próby. Czyli dokładnie po 7 pełnych dniach od pierwotnej próby obciążenia klienta.
Klient: otrzyma powiadomienie e-mail: Nie powiodła się automatyczna płatność za zamówienie.
Kierownik sklepu: otrzyma maila informującego o niepowodzeniu transakcji.
Zamówienie otrzyma status Niepowodzenie, a subskrypcja pozostanie przy statusie Wstrzymane.
Podgląd prób płatności w zamówieniu
Aby podejrzeć kolejne próby realizacji transakcji, przejdź do zamówienia (odnowienia) wygenerowanego dla subskrypcji. Zobaczysz tam nowy metabox Automatyczne ponowienia płatności nie powiodły się:
W metaboksie znajdziesz zapisane poszczególne automatyczne próby pobrania płatności wraz z zapisanymi:
- statusem ponowienia
- statusem zamówienia (w momencie płatności)
- statusem subskrypcji (w momencie płatności)
- nazwą maila wysłanego do klienta
Ręczne wymuszenie ponownej płatności
Ponadto, na ekranie zamówienia masz możliwość ręcznego wymuszenia próby ponownej płatności. Przejdź do ekranu edycji zamówienia i z menu Akcji wybierz opcję Ponów próbę płatności za odnowienie:
Podgląd na liście zamówień
Aby dotrzeć do informacji na temat ponownych prób nieudanych płatności, nie musisz przechodzić do ekranu edycji zamówienia. Wystarczy, że otworzysz listę zamówień. Przy próbach ponowienia płatności zobaczysz ikonkę zegara:
Najedź kursorem na ikonkę, żeby podejrzeć informacje o przeprowadzonych próbach płatności.
Raporty WooCommerce
Informacje o ponawianych próbach płatności znajdziesz też w Raportach WooCommerce. Przejdź do menu: WooCommerce -> Raporty -> Subskrypcje -> Próby ponowienia płatności. Dane prezentowane na tym ekranie są przydatne pod kątem analityki, ponieważ pokazują:
- odzyskane dochody z odnowień – suma kwot, które udało się odzyskać dzięki systemowi odnawiania płatności
- odnowienia – liczba zamówień, przy których brał udział system automatycznego ponawiania
- prób ponowienia zakończono powodzeniem – liczba poprzednio nieudanych płatności za odnowienie zakończonych powodzeniem
- nieudane próby ponowienia płatności – liczba prób płatności odnowień, które nie doprowadziły do pomyślnego dokonania płatności
- pozostało prób – liczba prób płatności odnowień, które nie zostały jeszcze przetworzone.
Podsumowanie
Jak widzisz, cały system jest zautomatyzowany. Nie musisz ręcznie zarządzać odnowieniami i reagować, jeśli pierwsza płatność za odnowienie zostanie zakończona niepowodzeniem. Warto jednak znać cały proces i wiedzieć, w jaki sposób są realizowane kolejne próby. Należy przy tym pamiętać, że część klientów świadomie korzysta z przedpłaconych lub jednorazowych kart płatniczych. Takie osoby zwyczajnie nie będą chciały opłacić swojej subskrypcji.
Pewien współczynnik odrzuceń będzie naturalny. Mam nadzieję, że w waszych sklepach będzie jak najniższy!